Vyřizování stížností proti postupu Psychiatrické nemocnice Jihlava při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami
(na základě § 93 - 97 zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách)
Kdo je oprávněn podat stížnost
Stížnost proti postupu nemocnice při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami může v souladu se zákonem o zdravotních službách podat pacient, zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta, osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel, anebo osoba zmocněná pacientem.
Kde a jak podat stížnost
Stížnost lze podat ústně, písemně nebo elektronicky.
Podacím místem pro podání písemné a elektronické stížnosti je podatelna nemocnice nebo kancelář týmu nemocničního ombudsmana. Osobní schůzku (ústní podání) je vhodné si předem domluvit na níže uvedeném telefonním čísle nebo e-mailu. O ústní stížnosti bude sepsán záznam, který se po přečtení předloží stěžovateli k podpisu.
Podatelna:
Psychiatrická nemocnice Jihlava
Brněnská 455/54
586 24 Jihlava
Budova ředitelství - přízemí
e-mail:
pnj@pnj.cz
datová schránka: 8kcqibg
Tým nemocničního ombudsmana:
Psychiatrická nemocnice Jihlava
Brněnská 455/54
586 24 Jihlava
Budova ředitelství – 1. patro
tel. 567 552 283
e-mail:
ombudsman@pnj.cz
datová schránka: 8kcqibg
úřední hodiny: pátek 9:00 – 12:00
Hospitalizovaní pacienti mohou podat stížnost také prostřednictvím schránky umístěné na každém oddělení.
V případech, kdy stížnost nebude obsahovat jméno, příjmení a adresu stěžovatele, předmět stížnosti a datum, bude stěžovatel vyzván, aby stížnost do 30 dnů písemně doplnil.
O prošetření případné anonymní stížnosti rozhodne ředitel/ka v závislosti na závažnosti obsahu stížnosti.
Vyřízení stížnosti
Vyřizováním stížností a podnětů, které nejsou vyřešeny přímo na oddělení, je v Psychiatrické nemocnici Jihlava pověřen tým nemocničního ombudsmana, jehož členy jsou zejména manažer/ka kvality, právník a osoba se zkušeností s duševním onemocněním a/nebo hospitalizací na psychiatrii. Tým nemocničního ombudsmana řeší stížnosti za účasti pacientů i zdravotníků, přispívá k uvědomění pacientů i zdravotníků o právech a povinnostech, kultivuje vzájemné vztahy, usiluje o nápravu nedostatků a vyvíjí aktivity k předcházení konfliktním situacím.
Pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné, navrhne tým nemocničního ombudsmana stěžovateli ústní projednání stížnosti.
Tým nemocničního ombudsmana vyřídí stížnost do 30 dnů od jejího podání a zašle písemné stanovisko stěžovateli. Ve zvláště složitých případech může ředitel/ka rozhodnout o prodloužení lhůty k vyřízení stížnosti o dalších 30 dnů. O prodloužení lhůty bude stěžovatel informován.
Opravné prostředky
V případě, že stěžovatel není spokojen s postupem týmu nemocničního ombudsmana, může proti tomuto postupu podat podnět na oddělení ředitele.
Pokud stěžovatel s vyřízením stížnosti nesouhlasí, může podat stížnost k Odboru zdravotnictví Krajského úřadu Kraje Vysočina (
www.kr-vysocina.cz).
Postoupení stížnosti
Není-li nemocnice k vyřízení stížnosti příslušná, postoupí ji do 5 dnů od jejího obdržení příslušnému subjektu a o postoupení informuje stěžovatele.
Závěrečná ustanovení
Podání stížnosti nesmí být osobě, která ji podala, nebo pacientovi, jehož se stížnost týká, na újmu.
Podáním stížnosti podle zákona o zdravotních službách není dotčena možnost podat stížnost podle jiných právních předpisů.
V Jihlavě 1. 9. 2023
MUDr. Dagmar Dvořáková
Ředitelka Psychiatrické nemocnice Jihlava